Intrigi.bg Актуално Проблеми с „Бонус-малус” за шофьорите обясни омбудсманът

Проблеми с „Бонус-малус” за шофьорите обясни омбудсманът

89
0

Oбщественото обсъждане за въвеждането на застрахователната система „Бонус-малус” е удължено по искане на омбудсмана Диана Ковачева.

Според нея новият метод ощетява гражданите, защото бонусите за съвестните шофьори не са еквивалентни на санкциите за нарушителите на правилата на пътя.

„Липсва пропорционалност между санкционирането и поощрението на шофьорите”, коментира Ковачева в ефира на „Здравей, България” по NOVA. Според омбудсмана така системата работи в полза на застрахователите, а не на гражданите.

„Стимулирането за добросъвестните водачи е доста малко. 23% отстъпка от вноската, които ще се достигат в рамките на 5 години. Възможно е дори някои да не достигнат този процент, тъй като в полицата се записват и други лица като водачи и техният „малус” може да се отрази”, коментира Ковачева.

Тя даде пример със семейство където и съпругът и съпругата са вписани като водачи на един автомобил.

„Всеки трябва да си носи собствената отговорност. Хората ще се опитват да заобикалят закона, като на свой риск не вписват водачите”, посочи Ковачева и подчерта, че „стимулът не е достатъчен”.

Тя подчерта, че въпреки че системата ще започне да действа от 2021 г., още от началото на 2020 г. всички нарушения ще се записват в съответните застрахователни досиета и ще важат при определянето на бонусите и малусите.

А последните могат да достигнат до 400% от стойността на застрахователната премия.

Според Ковачева проблем представлява това, че за едно и също нарушение водачът на автомобил ще бъде глобен, ще му бъдат отнети точки и след това ще бъде санкциониран от застрахователя.

„Също така не е предвиден ясен механизъм как ще се връщат навзети вноски”, подчерта Ковачева.

Омбудсманът коментира и водната криза в Перник. Според Ковачева жителите на града не трябва да плащат за вода, която не е годна за пиене. Въпросът е как ще се установи, че тя е такава. Към момента такъв механизъм липсва. Ковачева е категорична, че трябва да се промени Наредба 4 за ВиК услугите. 

„Днес изпращам препоръка към министъра на регионалното развитие и благоустройството, за да бъдат взети мерки в конкретни срокове”, заяви омбудсманът.

Тя поясни, че причината за кризата в Перник е, че са използвани около милион кубични метра вода над допуснатото от министерството на регионалното развитие и ще бъде наложена санкция на местното ВиК

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име