Intrigi.bg Политика По-скъп ли е километър булевард във Варна от километър магистрала

По-скъп ли е километър булевард във Варна от километър магистрала

142
0

По груби изчисления, реконструкцията на печално известния бул. „Васил Левски“ във Варна, която завърши през миналата година, струва на данъкоплатците около 38 млн. лв. на километър. В същото време, официално обявените цени на 10 лота от изграждащата се в момента автомагистрала „Хемус“ показват, че километър от нея е струвал средно около 9 – 10 млн. лв. Разликата е почти четири пъти. Документи, с които „Дневник“ разполага, дават един от възможните отговори на въпроса,

как подобна разлика става възможна

Според варненския кмет Варна Иван Портних (ГЕРБ) цената на километър от бул. „Васил Левски“ е висока заради мащабите на проекта и сложността на изпълнението му. По тази причина той сам го нарече „втори Аспарухов мост“. Всъщност, цялата дължина на булеварда е под 3 км, а строителството му бе съпътствано от серия нарушения на закона, претупвания и недомислици. Така булевардът се превърна в един от най-ярките примери за безконтролно харчене на публичен ресурс.

По силата на рамков договор с местната администрация във Варна през 2018 г. обществената поръчка за реконструкция на бул. „Васил Левски“ бе възложена на акционерното дружество „Хидрострой“. Формирането на цените за различните дейности, извършени при изпълнението на договора, са описани в подробни анализи, които са неразделна част от приложенията към сключения договор (Виж прикачения файл).

Изграждането на бул. „Васил левски“

Един от тях се отнася до изграждането на бетонни стълбове. Пълното наименование на дейността е „Бетон С30/37, положен на място за устои и стълбове съгласно ТС, включително доставка, полагане и уплътняване, кофраж, както и всички свързани с това разходи без армировка“. Крайната цена за тази дейност, посочена в анализа, е 484.73 лв. за един куб. м.

Още при първия пролетен дъжд едно от двуетажните кръстовища на новия бул. "Васил Левски" във Варна пропадна.
Още при първия пролетен дъжд едно от двуетажните кръстовища на новия бул. „Васил Левски“ във Варна пропадна.

Втори анализ се отнася до формирането на единичната цена за еластомерни (неопренови) лагери. Според описанието им те са с размер 400/500/84 мм, а цената включва тяхната „доставка, монтаж и всички свързани с това разходи“. Всеки от тях е струвал на община Варна 592,74 лв.

За доставката и полагането на един линеен метър преходни конструкции за дилатационни фуги (предназначени за покриване на отвори на мостови съоръжения и пътни конструкции – бел. авт.) с максимална обща дилатация (разширяване) 60 мм, местната администрация във Варна е платила 1260.94 лв.

Четвърта позиция в приложенията към договора на „Хидрострой“ за реконструкцията на бул. „Васил Левски“ във Варна се отнася за „чугунени отводнители ф150″ и всички разходи по доставката и монтажа им. Според приложения анализ за формирането на цената им всеки от отводнителите е струвал 268.79 лв.

Всички тези материали са вложени в реконструкцията на около 2.8 км. от бул. „Васил Левски“, заключени между улиците „Подвис“ и „Девня“.

Заради липсата на проект новото трасе на бул. "Васил Левски" ненадейно мина през трибуните та градския стадион "Спартак"
Заради липсата на проект новото трасе на бул. „Васил Левски“ ненадейно мина през трибуните та градския стадион „Спартак“

Доизграждане на магистрала „Хемус“

Други документи, с които „Дневник“ разполага, се отнасят до изготвянето на „идеен проект за доизграждане на Автомагистрала „Хемус“ (Етап 3)“ от Търговище до Белокопитово (Виж прикачения файл).

Договорът за строителство на отсечката е сключен на 29 септември 2017 г. с консорциум ДЗЗД „Хемус 16320“. В него влизат „Пътинженерингстрой-Т“, „Автомагистрали – Черно море“, Трансконсулт-22″ и „Инфра експерт“. Неофициално в множество публикации в медиите, последното дружество се свързва със собственика на „Хидрострой“ Велико Желев.

В представеното „описание на работите“ по строителството на отсечката са описани напълно идентични позиции с минимални отклонения.

Така например една от позициите гласи: „Бетон за стълбове, устои, ригели и подпорни стени (крила) с клас на якост С30/37, клас по въздействие по околна среда XF1, XC3 доставка, полагане и уплътняване, както и всички свързани с това разходи, включително кофраж без армировка“. Това описание съвпада почти напълно с отразеното в документацията за ремонта на варненския бул. „Васил Левски“. Посочената единична цена в този случай обаче е 180 лв. за куб. м. при почти 485 лв., платени от община Варна при реконструкцията на булеварда.

В две поредни позиции в документите към договора за строителство на Автомагистрала „Хемус“ са описани същите „преходни конструкции за дилатационни фуги „открит“ тип“, каквито има и в тези за варненския булевард. Единствената разлика е, че за магистралата те са по-малки като размер. Посочената цена за линеен метър обаче е 400 лв. за едната и 500 лв. за другата позиция срещу 1261 лв., платени във Варна.

Еластомерните лагери „тип С“ са също с минимална разлика в размера от този на използваните при ремонта на бул. „Васил Левски“. При строителството на магистрала „Хемус“ обаче те са бли с единична цена 430 лв. срещу почти 600 лв., платени във Варна.

След завършването на бул. "Васил Левски" във Варна се оказа че едно от кръстовищата му е силно наклонено и с неправилна форма, а пешеходците няма как да преминат през него.
След завършването на бул. „Васил Левски“ във Варна се оказа че едно от кръстовищата му е силно наклонено и с неправилна форма, а пешеходците няма как да преминат през него.

Сериозна е и разликата в цените на абсолютно еднотипните чугунени отводнители. За бул. „Васил Левски“ във Варна те струват близо 270 лв., а за автомагистрала „Хемус“ 150 лв.

Още преди седем години, когато кметът на Варна Иван Портних встъпваше в първия си мандат, Агенцията за държавна финансова инспекция оповести

стряскащи данни от ревизия

в администрацията на предшественика му Кирил Йорданов. Обект на проверката бяха седем обществени поръчки за над 330 млн. лв., както и начина, по който без задължителните по закон конкурси са били изхарчени още близо 64.5 млн. лв. За сравнение, крайната цена на завършилата през миналата година реконструкция само на бул. „Васил Левски“ не бе обявена, но според междинни разчети тя надхвърли 115 млн. лв. От тях 80.5 млн. лв. бяха отпуснати с решение на правителството „на око“ – без проект и количествено – стойностни сметки. (Кой сложи подписа си под проект за 1 млн. лв. – тук.)

Според констатациите, отразени в доклада на държавната финансова инспекция от 2013 г., чрез заобикаляне на Закона за обществените поръчки администрацията на бившия варненски кмет Кирил Йорданов бе допуснала компаниите, „Хидрострой“, „Инжстрайинженеринг“, дружествата по Закона за задълженията и договорите „Варна строй 2012“, „Зебра Варна“ и „Обединение АБ Варна“ да извършват ремонтни и други строителни работи в различни райони на Варна при разлика в цените за идентични дейности, достигащи …1600 пъти. 

Прокурорската проверка по констатациите от ревизията на Държавната финансова инспекция завърши без резултат. А след като администрацията на сегашния кмет на града Иван Портних обжалва това решение пред грешна инстанция, случаят приключи окончателно. (Защо община Варна скри мотивите, с които обжалва решението на прокуратурата – тук.)

Сега бившият зам.-управител на общинското предприятие „Инвестиционна политика“ Христо Иванов, проявил според АДФИ чиновническа небрежност за близо 72 хил. лв., вече е заместник-кмет на Варна с ресор строителство и инфраструктура. Дружествата, упоменати в доклада от 2012 г. продължават да работят по всички инфраструктурни проекти във Варна, при това без конкуренция.

Още на 26 май „Дневник“ изпрати до „Хидрострой“ въпроси, които трябваше да изяснят на какво се дължат разминаванията в посочените единични цени по идентични позиции, описани в документацията по договора за реконструкция на бул. „Васил Левски“ във Варна и проекта за доизграждане на Автомагистрала „Хемус“? Две седмици по-късно, до приключването на работата по този текст отговори не бяха получени.



Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име