Intrigi.bg Крими Измама и серия други нарушения са били извършени при удълбочаването на варненското...

Измама и серия други нарушения са били извършени при удълбочаването на варненското пристанище

213
0

Серия от нарушения, в това число и измама, са открити в хода на две проверки по изпълнението на проекта за удълбочаване на плаватерлните канали във варненското пристанище, който е на стойност 435 млн. лв. Това става ясно от отговори на Министерството на транспорта, по повод на въпроси, зададени от народния представител Антоанета Цонева (Демократична България).

Финансирането на проекта бе гласувано от последния кабинет на ГЕРБ през есента на 2019 г. След това парите бяха отпуснати на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Разследване на „Дневник“, започнало още през май 2020 г. показа, че от своя страна, по една от станалите печално известни „вътрешни“ (in house) процедури, то е възложило изпълнението на проекта без обществена поръчка на държавното търговско дружество „Транспортно строителство и възстановяване“. От своя страна държавната компания е превъзложила

отново без търг

дейностите по удълбочаването на дружеството по Закона за задълженията и договорите „ЕС Билд“. В крайна сметка обаче изпълнител на проекта се оказа руската компания „Гидрострой“, която е и вероятният краен получател на по-голямата част от държавното финансиране в размер на 435 млн. лв.

Извършените едва сега проверки от строителният контрол и държавната финансова инспекция са установили, че „Транспортно строителство и възстановяване“ е възложило на трето лице изпълнението на дейностите, които са му възложени от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ без това да е предвидено в Споразумението между тях. Освен това изпълнението на строително-монтажните работи е станало без да е сключен договор с възложителя или изпълнителя, а актовете и протоколите, съставени по време на строителството са подписани от лице, което не е участник в строителния процес.

Как държавата разчисти най-напред пътя към пристанището на Доган – тук.

Становището на Дирекцията за национален строителен контрол по повод на тази констатация гласи, че

според Наказателния кодекс това представлява измама

която се наказва със затвор от 1 до 6 години. Същата проверка е констатирала, че „не е осъществен и контрол от страна на лицето, осигурило финансирането за изпълнение на строителномонтажните работи“.

Докладът на Агенцията за държавна финансова инспекция, след извършената проверка по изпълнението на проекта за удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище е бил изпратен на Мнистъра на вътрешните работи Бойко Рашков. „В рамките на своите правомощия той трябва да предприеме необходимите действия“, съобщават още в отговор на зададените въпроси от транспортното министерство.

В хода на разследването си „Дневник“ установи, че веднага след като е получило възложението за удълбочаване на плавателните канали във Варна, дружеството „Транспортно строителство и възстановяване“ е платила 393 млн. лв. от осигуреното финансиране по проекта на частната – „ЕС Билд“, в която влизат „ЕИС Строителна компания“ АД и „СЕМ ремонт“ ЕООД. Източници на „Дневник“ твърдят, че в този случай

Законът за обществените поръчки е бил заобиколен

най-вероятно със сключването на договор не за извършване на услуга (удълбочаване, бел. ред.), а за доставка на материали, машини или съоръжения – в случая специализираните кораби – дълбачки на „Гидрострой“, регистрирана в руския офшорен анклав „Калининград“.

Друга важна подробност, установена в хода на разследването е и това, че според справка в Булстат „ЕИС Строителна компания“ е регистрирана като акредитиран представител на „Гидрострой“.

Начинът, по който при реализацията на проекта на стойност 435 млн. лв. е бил заобиколен Закона за обществените поръчки, сключените договори с частните дружества, както и условията, при които е било извършено плащането за удълбочаването, са

дълбока тайна

която държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и 100% държавната компания „Транспортно строителство и възстановяване“ пазят с всички средства. В хода на няколко съдебно-административни дела, продължаващи повече от година и половина те бяха задължени да предоставят по Закона за достъп до обществена информация договорите, сключени с „ЕИС Строителна компания“ и „Гидрострой“. До този момент тези съдебни решения не са изпълнени.

Защо е тайна как руска компания е била наета за удълбочаване на плавателните канали – тук.

В понеделник – 17 януари Антоанета Цонева е изпратила допълнителни въпроси по случая до транспортния министър Николай Събев. В рамките на парламентарния контрол, насрочен за утре от техните отговори би трябвало да стане ясно какъв е размерът на сумата, платена от „Транспортно строителство и възстановяване“ към „ЕС Билдинг“ и каква част от държавното финансиране е стигнала до руската „Гидрострой“. Друг въпрос трябва да изясни, кой носи отговорност актове и протоколи, съставени при изпълнението на проекта да са били подписвани от лице, което не е участник в строителния процес.


Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име