Intrigi.bg Актуално Идеята за „леко метро“ във Варна трябва да придобие предпроектни очертания до...

Идеята за „леко метро“ във Варна трябва да придобие предпроектни очертания до края на март

383
0

До края на март т.г. трябва да бъде изготвено предпроектното проучване за трасето на т.нар. леко метро във Варна. Договорът за това е сключен в началото на декември м.г. с дружеството „Спато“, а цената за изготвяне на проучването е 200 хил. лв. Проектантът на бъдещата железница е избран в открита процедура за възлагане на обществена поръчка за комплексен проект, включващ проектиране на разширение на градския бул. „Цар Освободител“ и

трасето на електрическия влак.

Според техническото задание трасето на градската железница трябва за започва от Летище Варна и да достига до железопътната гара в града с предвидени отклонения до индустриалната зона в Аксаково и към курортните комплекси „Св. св. Константин и Елена“ и Златни пясъци.

След мотивите за проектирането на железницата са „ниската скорост на съществуващия в момента градски транспорт във Варна, значителен брой пресичания, прекъсвания в централната част на града и преминаване през тесни улици с ниска пропускателна способност“.

Техническото задание за предпроектното проучване

предвижда евентуалното трасе на „лекото метро“ да бъде разделено на три участъка – от Летище Варна до бул. „Васил Левски“, до бул. „Приморски“, а оттам и до железопътната гара във Варна.

Очевидно най-критичен от трите е именно последният участък поради навлизането в историческата част на Варна и невъзможния за разширение бул. „Приморски“. В цялата дължина на трасето си той граничи с Морската градина на Варна и интензивно застроена градска част, наситена със сгради – паметници на културата.

Сред предложените решения в този участък от трасето на градската железница са въвеждане на еднопосочно автомобилно движение по част от булеварда, разширяване или движение на масовия градски автомобилен транспорт в една лента.

Заданието изисква и предложения за връзка от автомагистрала „Хемус“, по която железницата трябва да се движи от летище Варна до града в бул. „Цар Освободител“, по който ще преминава основната част от трасето й.

Идеята за строеж на градска железница,

или „леко метро“, във Варна беше реанимирана на 11 юни м.г. в едно от предаванията на живо от джипа на премиера Бойко Борисов. При посещението си във Варна тогава премиерът обяви в присъствието на кмета на града Иван Портних, че „Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница“. Според него по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. „Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект“, каза Портних.

Какъв напредък е имал предвид кметът на Варна

не става ясно, особено след новината за начало на предпроектни проучвания, които са започнали едва в края на миналата година.

Темата за изграждането на градска железница във Варна не е нова, но за последен път се появи в програмата, с която през 2013 г. Иван Портних пое недовършения мандат на злополучния си предшественик Кирил Йорданов. В последвалите 7 години проектът си остана само предизборно обещание, но през 2017 г. тогавашният главен архитект на Бургас Веселина Илиева спомена в разговор за местното електронно издание „Флагман“, че градът има

предимство, с което Варна трудно ще се справи.

„Проектът не е общински, а държавен и правителството ще реши дали да го финансира“, каза тогава Илиева. Освен това данни на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ показват, че връзката до летището в кв. Сарафово е фаза от изграждането на националната жп мрежа – линията Пловдив – Бургас, която е определена като „приоритетна в националната железопътна система“. Общата стойност на проекта е 425 млн. евро, а крайна дата за завършването на цялото съоръжение е 2023 г.

Според общинската администрация във Варна индикативната стойност на трасето на електрическия влак, както и тази на подвижния му състав ще станат ясни едва след изработването на проекта.

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име