Intrigi.bg Спорт Домусчиев купува от Домусчиев телевизионните права в българския футбол

Домусчиев купува от Домусчиев телевизионните права в българския футбол

783
0

Aко сте собственик на футболен клуб в България, бихте искали да получавате възможно най-много пари от продажбата на телевизионните права за Първа лига. Ако сте собственик на телевизия обаче, бихте искали да купите телевизионните права на възможно най-ниска цена.

Но ако сте едновременно и собственик на клуб, и собственик на телевизия? Такъв става случаят на Кирил и Георги Домусчиеви, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) даде зелена светлина за покупката на „Нова телевизия“. И двамата братя вече затварят цялата верига на телевизионните права в българския клубен футбол. Когато сделката за придобиването бъде напълно финализирана, Кирил Домусчиев вече ще е собственик на „Лудогорец“, член на изпълнителния комитет на Българския футболен съюз, собственик на фирмата „Футбол про медиа“, която купи телевизионните права от БФС, и собственик на „Нова броудкастинг“, която купи правата от „Футбол про медиа“ с договор до 2021 г.

Така той разширява изключително много влиянието си в българския футбол. Това не е по вкуса на всички от останалите клубове. В същото време обаче състоянието на пазара е такова, че са минимални възможностите за някаква промяна. Преплитането на интереси поставя и много важни въпроси, на които засега няма желаещи да отговарят.

Какъв е бизнесът с тв правата

Телевизионните права са ключов източник на средства за водещите първенства в европейския футбол. В България сумите от това перо осигуряват по-незначителен процент от общите приходи на клубовете, но въпреки това са от голямо значение за отборите.

Настоящият договор за телевизионните права беше сключен през 2016 г. Тогава „Футбол про медиа“ купи правата до сезон 2020-21 срещу 30 млн. лева. Впоследствие тя ги препродаде на „Нова броудкастинг груп“, като от компанията отказаха да разкрият стойността на сделката. Така не е ясно каква печалба има фирмата от посредничеството.

„Дневник“ изпрати въпроси до Домусчиеви по темата чрез пресслужбата на „Лудогорец“, но до момента няма отговор. Без отговор останаха и въпросите до „Нова броудкастинг“.

В момента договорът за тв правата е в края на третата от общо петте си години. Според него за първите два сезона сумата беше 5.5 млн. лева, за настоящия е 6 милиона, а за последните две години ще е по 6.5 млн. лева. От тях 10% са за БФС, а останалото се разпределя между клубовете.

Изпълнителният директор на „Футбол про медиа“ Атанас Караиванов очаква догодина да има преговори за нова сделка. От сегашната гледна точка не са много вариантите за желаещи да придобият тв правата на Първа лига. Реално възможности за подобен ход имат „Нова броудкастинг“, „Би Ти Ви медиа груп“ и мобилният оператор А1 за платените си канали „Макс спорт“. Според източници на „Дневник“ последните две обаче засега нямат интерес към българския футбол. Президентът на „Славия“ и член на изпълнителния комитет на БФС Венцислав Стефанов обаче заяви пред „Дневник“, че А1 е заинтересован. Според него и „Булсатком“ би могъл да се включи в играта.

На практика към момента изглежда много вероятно правата да останат в „Нова броудкастинг“. Това пък би повдигнало въпроса дали има смисъл от посредничеството на „Футбол про медиа“.

„Тази тема не мога да я коментирам, защото не зависи от мен. Моята работа е да следя договорът с БФС да се изпълнява коректно“, каза Караиванов пред „Дневник“. По думите му Кирил Домусчиев е бил воден от желанието българският клубен футбол да се излъчва по телевизията и затова през 2012 г. е създадена фирмата.

„Остават ни две години от договора, като желанието ни е да се запази пълното отразяване на мачовете и да се увеличи това на двубоите от Втора лига. С клубовете нямаме проблеми – те осъзнават, че на този етап това е максимумът, който може да се постигне. Логично е догодина да се търси нов договор, за да има сигурност и за клубовете, и за телевизията“, каза Караиванов.

Според Караиванов е трудно да се очакват повече приходи в следваща сделка въпреки променения формат на първенството със създадената преди три години Първа лига.

„Ако говорим за телевизионни права за клубовете, сме много по-добре от всички около нас без Румъния, защото Румъния е три пъти по-голяма от България. Тук клубовете взимат повече пари от Хърватия, Сърбия, Македония, Албания и т.н. Справяме се добре и се надявам да се справяме още по-добре, защото това е важна част от бюджета на клубовете“, каза президентът на БФС Борислав Михайлов наскоро.

Атанас Караиванов (вляво) смята, че клубовете нямат основание да очакват много пари от сделката за телевизионните права, след като не могат да привлекат зрители на стадионите
Атанас Караиванов (вляво) смята, че клубовете нямат основание да очакват много пари от сделката за телевизионните права, след като не могат да привлекат зрители на стадионите

„Първенството е прилично и интересно. Но мнението ми е, че сега няма развитие – нито като рейтинг, нито като посещаемост на стадионите. Не може при билети по 2 или 5 лева стадионите да са празни, а клубовете да искат 20-30 млн. лева от телевизионни права“, смята Караиванов. И добави, че освен парите по сделката телевизията има високи разходи по осъществяването на излъчването.

Телевизията, освен че плаща сумите по договора, трябва да осигури бюджет и за излъчването. „Нова броудкастинг“ работи със свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски IMS, която осигурява екипа от режисьори, оператори и монтажисти. Самата телевизия осигурява коментаторите и репортера на пистата.

Ключов момент от бизнес модела с тв правата беше, че през 2015 г. българското първенство попадна в платените канали в пакета „Диема екстра“, което предизвика много реакции. „Оттук нататък за феновете на българския футбол идват още по-добри времена с платения канал „Диема спорт“, каза тогава Караиванов. Четири години по-късно мачовете отново се излъчват по платените канали, ацената на услугата вече е близо два пъти по-висока – 7 лева на месец.

От „Нова броудкастинг“ отказват информация за броя на абонатите на платения пакет „Диема екстра“.

Данните, предоставени от Nielsen Admosphere – България, за „Дневник“, показват, че сред десетте най-гледани спортни събития по платените канали в пакета за календарната 2018 г. има осем мача от Първа лига с рейтинг между 4.27% и 3.14% (съответно между 289 хиляди и 212 хиляди души). Най-гледаното събитие е боксовата галавечер в София, на която Кубрат Пулев победи Хюи Фюри, а другото събитие в десетката е гостуването на „Лудогорец“ срещу „МОЛ Види“ в Шампионската лига.

При платените канали рекламни блокове няма, като единствено се пускат реклами на фирми, които са партньори на футболното първенство, обясняват от Nielsen Admosphere България.

При липсата на отговори и официални данни е трудно да се прецени колко приблизително са разходите и приходите от излъчването на мачовете т.е. дали сделката е добра и за медиата. Не е ясно и каква сума плаща за правата „Нова броудкастиг груп“, за да се види печалбата на фирмата на Домусчиев.

Как се роди фирмата посредник

„Футбол про медиа“ беше създадена в разгара на кризата в българския футбол през есента на 2012 г. Тогава А група остана „на тъмно“, като клубовете настояваха да получат неизплатени суми от предишни сделки.

Тодор Батков беше част от "Футбол про медиа", но след това Домусчиев откупи акциите му
Тодор Батков беше част от „Футбол про медиа“, но след това Домусчиев откупи акциите му

Братя Домусчиеви, чийто проект с „Лудогорец“ беше в началото на пътя си, създадоха фирмата чрез своята „Адванс пропъртис“. Ключово участие имаше и вече бившият собственик на „Левски“ Тодор Батков, а с по-малък дял се включиха тогавашните собственици на ЦСКА Димитър Борисов и Иво Иванов чрез „Титан пауър Ес Пи Ви 2“. „Футбол про медиа“ сключи първата си сделка за телевизионните права през ноември 2012 г. и ги продаде на Тв+ и БНТ, като според „Капитал“ стойността е била 2 млн. лева. След това дойде сделка за една година с ТВ7 на стойност 5 млн. лева.

Още в началото имаше недоволство, като изпълнителният директор на „Черноморец“ по това време – Пламен Киряков, видя конфликт на интереси заради ролята на Кирил Домусчиев. От 2015 г. Домусчиеви станаха еднолично собственици на „Футбол про медиа“.

Кой реди програмата

Темата за приходите от договора за тв правата обаче не е единствената, която може да предизвика въпроси покрай преплитането на интересите около Домусчиев. В последните години няколко пъти изборът на дати или часове за мачове са създавали вълнение и неодобрение сред привържениците и ръководството на някои клубове.

Чести критики е имало от ЦСКА и „Левски“, особено когато мачовете са били в часове, приемани от запалянковците като неудобни. Недоволство е имало и от Венцислав Стефанов. Предишните сезони той често критикуваше остро Домусчиев по темата за тв правата и излъчването на мачовете.

„Всичко се решава не от телевизията, а от фирмата на Домусчиев. Мачовете са в 21 ч., а знаете, че навсякъде в Европа се играе в 13-14 ч. Кой ще си доведе детето на мач толкова късно“, каза Стефанов пред „Дневник“ в края на октомври 2016 г.

Настоящият договор за тв правата е до 2020-21 включително
Настоящият договор за тв правата е до 2020-21 включително

Напоследък той смекчи тона и от публичните му изяви се създаде усещане за затопляне на отношенията с Домусчиев. „Има преплитане на интересите и затова трябва да има диалог. Не смятам обаче, че телевизията може да бъде основният определящ за програмата. На Кирил Домусчиев му е ясно за какво става въпрос и се надявам да не прекрачи границите“, заяви сега Стефанов пред „Дневник“ и прехвърли топката към „Футбол про медиа“.

Караиванов обясни, че подреждането на програмата става на срещи с участието на хора от БФС, „Футбол про медиа“ и „Нова броудкастинг“. „Моят интерес е клубовете да са доволни. Разбира се, винаги може да има някой, който не се чувства удовлетворен, но и ние трябва да се съобразяваме с много фактори. Стараем се отборите с по-голяма публика да имат гостувания в почивните дни. Също има значение дали някой стадион не е зает с друго събитие“.

Големите промени, които дойдоха с „Футбол про медиа“, бяха свързани със завишаването за изискванията към стадионите. БФС задължи клубовете да оправят терените си и да разполагат с осветление. Заради това имаше няколко отбора, които играеха на други стадиони, включително и в други градове (например „Монтана“ в Ловеч и „Дунав“ в Разград).

Изпълнителният директор на БФС Борислав Попов заяви, че във футболния съюз все още не е правена оценка дали има конфликт на интереси, като се изчаква становището на КЗК (изказването му беше направено в деня, в който комисията се произнесе). На въпрос дали е възможно преплитането на интереси да доведе до напрежение той отговори: „Напрежението във футбола никога не свършва“.

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име