„Това предаване“ – казва един приятел, докато минаваме през темата за актуалния риалити формат „Ергенът“ – „има една единствена полезна роля – когато младежът отиде на гости на баба си и дядо си и започнат да го питат защо още не се е оженил, може да им каже: Ами ето, вижте „Ергенът“! Виждате какъв е материалът там. Просто няма нищо читаво!“
Разбира се, той се шегува. И двамата сме гледали сумарно по има-няма половин час от въпросното шоу, но това време е оставило трайно впечатление, че е напълнено с жени, които будят по-скоро откровена неприязън, отколкото желание.
Със сигурност има изключения, а е много възможно майсторската работа на монтажисти и режисьори да ни изправя пред един силно редактиран образ на тези млади жени, който да ги показва в различна от реалността светлина. Да вади най-лошото, просташкото и меркантилното от тях, за да могат да изпъкнат на фона на другите участнички.
Възможно е. Както е възможно да виждаме тези „дами“ в съвсем автентична светлина.
Това, което излиза от досега от сферата на реалността е, че навън има само такива скандални, меркантилни и злобни млади жени, които са готови да си издерат очите и да си оскубят косите за един симпатичен пианист, концертирал по целия свят.
Напротив – у нас има великолепни, красиви, умни, борбени и изящни жени.
И все пак, подобно на първия сезон, вече започнаха шегите как на Ергена Евгени (или за по-кратко Ергени) трябвало да му се плащат вредни за изживяния тормоз покрай тези участнички.
Това е въпросът – и той, както и събраните 25 кандидатки за сърцето му, са на екран с една основна задача. Тя не е да намерят любовта, а да създават шоу за зрители като мен и вас.
Защото нека се съгласим: колкото и възпитан, добре изглеждащ, потенциално добре осигурен материално и т.н. да е Ергенът, няма реалност, в която 25 жени ще го видят и ще започнат всички да се карат за него.
Напротив, в нормална среда много по-голям е шансът той да бъде изгледан със специалния поглед „К’ъв пък е тоя“, когато им се каже, че трябва да се състезават за сърцето му.
Така че още на базово ниво у нас тази идея изглежда нереалистична. Но на екран нещата са различни.
Защото там просто привлекателната сила идва не от мъжа, а от обстановката и цялостната идея – да те дават по телевизора.
Дори и да приемем, че подтиквани от самота и отчаяние от съвременния свят на срещите, в който нови и нови изкушения са на едни „клик“ и един „суайп“ разстояние, ще има жени, които да са дошли в този риалити формат, наистина за да търсят любов, те едва ли ще са мнозинство.
Да намериш любов по телевизията звучи по-невероятно от това да удариш шестица от тотото – все пак виждаме от време на време как се падат шестици от тотото.
За сметка на това да попаднеш в подобен формат е съвсем успешна стратегия, ако искаш да увеличиш последователите си в социалните медии или просто да се сдобиеш със слава (а защо не и някой приятен хонорар).
Когато си в подобно предаване, хората говорят за теб. Колкото по-популярно е предаването, толкова повече е и вниманието. А в момента „Ергенът“ сякаш е на върха на риалити пирамидата, поне по отношение на генерирания шум около шоуто.
Какво ще правиш оттам нататък с натрупаните внимание и последователи, си е твоя работа. Вече имаме пример за участничка от първия сезон на предаването, която в Instagram профила си рекламира от антицелулитни продукти до услугите на строителна компания.
Участие в такъв риалити формат се превръща в един вид „златен билет“ за този свят на лайкове и онлайн влияние. Там твоята личност действително занимава зрителите и те се интересуват от теб – независимо дали те подкрепят, или реагират с дива интернет омраза, ти си в центъра на вниманието.
Затова е логично кастингът на формати като „Ергенът“ да изобилства от определени типажи жени, които търсят именно това. И, да, 100% има отчаяни романтички, които са видели в Евгени, а преди това и във Виктор възможност да открият мъжа на сърцето си. Няма шанс обаче те да са мнозинството.
Оттам идва и обяснение за поведението на част от участничките – когато имаш конкуренцията на още 24 жени, които също като теб имат атрактивна визия, ти трябва нещо, което да те накара да изпъкнеш на общия фон.
А нека си го кажем – не са много тези, които могат да изпъкнат там с интелект. Това, което остава, е скандалът. Това вероятно търсят и продуцентите, а и ако трябва да сме честни – това търсят и голяма част от зрителите.
Добавете към уравнението и самата среда – безумно дълги часове на снимки, малко храна и много алкохол – и ето ви подходящата рецепта за съдържание, което да кара пуританите да цъкат възмутено с език.
Така че не гледайте на шоуто като на някаква представителна извадка за обществото ни, от която могат да се вадят кой знае какви значителни изводи.
Не, това е просто предаване, което е проектирано така, че да ни извади от собственото ни сиво ежедневие, да ни развлича със скандали и хорски драми, преди уморени да отидем да си легнем и да заспим.
А ако пък толкова много ни възмущава видяното, винаги можем да сменим канала. Все пак продължавам да твърдя, че най-доброто на първия епизод на новия сезон на „Ергена“ беше, когато „Реал“ нашиха пет гола на „Ливърпул“.