Intrigi.bg Политика Варна губи 225 хил. лв. европейско финансиране заради нередности в обществени поръчки

Варна губи 225 хил. лв. европейско финансиране заради нередности в обществени поръчки

793
0

Близо 225 хил. лв. щe трябва да плати от бюджета си Община Варна като финансова корекция заради нарушения при организирането на обществена поръчка за три пътни ремонта. Те са част от втората фаза на проекта й „Интегриран градски транспорт“. Това става ясно от Решение на Административния съд във Варна по повод жалба на общината срещу наказанието, наложено й от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. То е управляващ орган по оперативна програма „Региони в растеж“, която финансира безвъзмездно и почти изцяло проекта на стойност 39 млн. лв.

Изпълнители на ремонтите по булевардите „Приморски“, „Цар Освободител“ и ул. „Първи май“ са дружеството „Инжстройинженеринг“ и едноличния търговец „Станка Василева“. Те са част от кръга на компаниите, които работиха по всички инфраструктурни проекти на местната администрация по време на трите мандата на бившия варненски кмет Кирил Йорданов. На базата на нови обществени поръчки и рамкови договори същите компании продължиха да работят без конкуренция и по време на мандата на сегашния варненски кмет Иван Портних.

Ремонтите, възложени на „Инжстройинженеринг“ и „Станка Василева“ са на обща стойност около 6.4 млн. лв. Двете дружества са спечелили търга с оферти, определени от местната администрация във Варна като „икономически най-изгодни“. При последвалата проверка, след подаден сигнал обаче, управляващият орган (Министерството на регионалното развитие и благоустройството) е констатирал, че приложените критерии за възлагане на поръчката са неправомерни, което е довело и до неравно третиране на участниците в търга, а като резултат и на неправомерен избор на изпълнител.

Заради тези нередности наложената финансова корекция от Министерството на регионалното развитие и благоустройството е в размер на 10% от стойността на всяка от трите обособени позиции по обществената поръчка, или общо 225 хил. лв. Тези средства ще бъдат пратени от местния бюджет и няма да бъдат възстановени при последващи плащания по договора за безвъзмездно финансиране по проекта „Интегриран градски транспорт“.

Освен това община Варна ще трябва да изплати и близо 6 хил. лв. разходи за адвокатски хонорари, направени от Министерството на регионалната развитие и благоустройството в хода на административното дело.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд.

Вторият етап на проекта „Интегриран градски транспорт на Варна“ трябва да приключи до 19 януари 2021 г. Той предвижда да бъдат ремонтирани няколко къси пътни отсечки, към неработещите дисплеи за информация в реално време по автобусните спирки да бъдат прибавени още 50, кръстовища във Варна да бъдат оборудвани с видеокамери за осигуряване на „зелена вълна“ и да бъдат оборудвани 25 „интелигентни“ пешеходни пътеки, които да светят при преминаване по тях.

Всичко това беше промотирано като „надграждане“ на първата фаза на проекта – най-скъпоструващия провал на местната администрация. Той бе на стойност 115 млн. лв. и трябваше да издигне на съвършено ново качествено ниво градския транспорт във Варна. Но заради немарливост в организираните обществени поръчки и договорите, сключени по тях, това не се случи.

Най-скъпият компонент от първия проектен етап – т.нар. BRT коридор (бърз автобусен коридор) не функционира четири години след формалното приключване на първия етап от проекта. Частично или напълно неработещи са почти всички системи за електронна продажба на билети, както и за информация в реално време за движението на автобусите. По спирките на градския транспорт във Варна няма информация за имената им, къде се намират, кои линии на градския транспорт обслужват, какъв е маршрутът им и т.н. Информацията подавана през специализирания сайт и мобилното приложение за планиране на пътуванията в града е неточна и неактуална.

Финансовата корекция, наложена на община Варна във връзка с изпълнението на втората фаза от проекта „Интегриран градски транспорт“, не е изненада. В началото на декември 2016 зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деница Николова изпрати до местната администрация писмо с остър тон. В него бяха отправени забележки за недопустими пропуски и множество нарушения при оформянето на документацията за финансиране на втората фаза от проекта.

Писмото на Николова, изпратено тогава, завършваше с изричното предупреждение, чеако немарливостта при подготовката на документите по проекта бъде допусната отново, финансирането му може да пропадне.

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име