Intrigi.bg Политика Бюджетното завещание на Борисов

Бюджетното завещание на Борисов

205
0

Oколо 300 млн. лв. Това е приблизителната сума на извънредните разходи на кабинета, гласувани от началото на годината. Те са предвидимо предизборно безидейни – ремонти на храмове, общински пътища, канализация… Маниерът на раздаване напомня на месеците в края на всяка от последните няколко години, когато властта преразпределяше стотици милиони от бюджета след всяка обиколка на премиерския джип. Но сега икономиката е в криза, а финансите на държавата са планирани на почти 5 млрд. лв. дефицит. Има и още – към март бюджетът вече е на минус над половин милиард, а разходите са с почти една четвърт над миналогодишните. В допълнение – фискалният резерв, който най-общо казано, е разплащателната сметка на правителството, от която може да се черпят средства за (поне частично) покриване на дефицита и плащания по падежиращ дълг, започна да поизтънява.

Всички тези индикатори логично повдигат въпроса дали следващият кабинет ще разполага с достатъчно ликвидност, за да работи безпроблемно. А експертният дебат се нажежава от изострената следизборна обстановка и вероятността да се върви към нови избори и служебно правителство. То би било с по-вързани ръце, защото ще функционира без действащ парламент. В допълнение – прогнозите за възстановяване на икономиката за тази и следващата година като цяло се влошават.

Бюджетното завещание на Борисов

Дефицит още през март

Към март бюджетните разходи превишават приходите с 656 млн. лв., което е най-големият дефицит за този период от годината от 2014 г. насам. Минусът се очакваше в някакъв момент, предвид че по закон бюджет 2021 е заложен с консолидиран дефицит от 4.9 млрд. лв. заради антикризисните мерки на правителството. Но докато през първото тримесечие приходите са с едва 2.2% над миналогодишните, разходите летят с цели 24% нагоре. Част от тях като 50-те лева добавка към пенсиите на пенсионерите трябва да спрат през април (което вероятно няма да е лесна политическа задача). Други – като доплащанията за работещите на първа линия медици – след като спре да действа извънредното положение.

В същото време се очаква през април да бъде направено първоначалното плащане за концесията на летище София, което е 660 млн. лв. с ДДС (по правило те трябва да влязат в Сребърния фонд и да не могат да се пипат, но за тях беше гласувано изрично изключение). Някои постъпления като тези от корпоративен данък пък ще се усетят към средата на годината, защото бяха променени сроковете за плащането им. Очакванията са до юли да постъпи и 1 млрд. лв. по механизма SURE на ЕС.

„Планът за възстановяване също e важен тази година от гледна точка на ликвидност, защото там ще получим един значителен аванс – поне 10% от цялата сума (над милиард лева). Но за да ги получим, трябва да е изпратен планът в ЕК и да е получил одобрение“, посочва Георги Ангелов от институт „Отворено общество“.

За разлика от минали години през тази в бюджета има и буфер – 5% от бюджетите на ведомствата не могат да се харчат до декември, когато ще има много по-голяма яснота как ще приключи годината.

И все пак много финансисти са на мнение, че следващото редовно избрано правителство ще трябва да внесе актуализация на бюджета.

„Всеки следващ финансов министър ще има значително по-голям проблем с маневреността и гъвкавостта в сравнение с 2009 г. Сега имаме ръст на разходите с 25%, които не могат да се свият“, казва финансистът Любомир Дацов. Според него ще има риск, ако това темпо на разходите се запази. „Повечето решения на това управление са в една посока, без демонстриране на капацитет и обосновка защо се взимат. Проблемът е голям и той се нарича липса на доверие“, допълва той.

„Според мен всяко ново правителство ще иска да си ревизира бюджета, защото този е направен от старото, с неговите приоритети. От друга страна, имаме един перманентен проблем с разходите, защото средствата за инвестиции обикновено не се усвояват. Вероятно и тази година някои проекти ще се ревизират, други ще се забавят. И може да има дори спестяване на средства“, казва Ангелов.

Според хора, близки до властта обаче, има голяма вероятност дефицитът да надхвърли планирания. А причините са много извънредни разходи, както и твърде оптимистично планиране на държавните финанси. Странно прозвуча и изказването на премиера Бойко Борисов отпреди десетина дни, че правителството е гарантирало всички плащания, които дава в условия на пандемия, до края на май 2021 г.

Има ли резерв

Паралелно с това се появиха опасения и за нивото на фискалния резерв. Той играе две роли – краткосрочната е правителството да има ликвидност, за да посреща текущи плащания, а средносрочно да има сигурност, че България може да си плаща дълговете.

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име