Intrigi.bg Политика Борисов пое кампанията на ГЕРБ за евроизборите

Борисов пое кампанията на ГЕРБ за евроизборите

557
0

Bъпреки заканите на БСП да извади нови скандални данни за злоупотреби на ГЕРБ, в средата на кампанията за евроизборите на 26 май партиите по-скоро избягват остри сблъсъци помежду си. След Великденските празници кампанията набира скорост, включително и със започналите телевизионни дебати, но основните играчи засега предпочитат да тичат всеки в своята писта.

По-малко от месец преди изборите социологическата агенция „Алфа рисърч“ прогнозира четири формации да прескочат прага за излъчване на евродепутат – 5.88% от действителните гласове. Това са БСП, която вече има преднина – макар и минимална, пред ГЕРБ, следвани от ДПС и ВМРО, а „Демократична България“ е следващата формация, която е най-близо до прескачане на изборната бариера. Социолозите очакват падаща избирателна активност.

Борисов пое кампанията на ГЕРБ

В последните десетина дни лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов видимо пое кампанията на партията си на централно ниво в свои ръце. След известното затишие в предишния месец, той рязко увеличи публичните и медийните си изяви. Посещението на папата, чийто формален домакин беше, го държеше неизменно в обсега на телевизионните камери. Борисов участваше в много от събитията по време на визитата и охотно разказваше пред журналистите впечатления от папа Франциск. Не пропусна обаче и възможността за политически коментари, като за пет дни – от петък до сряда вечер, даде две телевизионни интервюта в централни телевизии.

Лидерът на ГЕРБ и премиер остава верен и на традицията си в почивните дни около официални празници да обикаля из страната. Този път за седмица мина през Раковски, Пловдив, Ямбол и Долна Митрополия. Обиколките съвпаднаха и с активно разпределяне на допълнителни пари от държавния бюджет за различни сфери. На заседанието си в единствения работен ден между великденските празници и почивния 1 май правителството за 11 минути отпусна общо 47 млн. лв. за проекти в областта на здравеопазването и образованието. Други 20 млн. лв. ще отидат за дострояването на започнатата преди 40 години болница в Ямбол, а още 20 млн.лв – за нови училищни автобуси. Бонус парите за здравеопазване идват на фона на протести на лекари и медицински работници в различни градове от началото на годината насам.

БСП реагираха с жалби до Централната избирателна комисия (ЦИК) и медийния регулатор (СЕМ) за използване на държавен ресурс по време на предизборната кампания и поискаха Борисов да излезе в отпуск. В четвъртък и президентът Румен Радев заяви, че не трябва да се води кампания с държавни пари. Премиерът даде да се разбере, че няма никакво намерение за отпуска и иронизира социалистите: „И ако те за предизборна кампания считат посещението на папата, силно ме надценяват. Да, имаме много добри човешки отношения с него – дето се вика на малко име ме знае – но да ми влезе в кампанията, да дойде да ме подкрепя три дена, ми се вижда прекалено дори за техните представи“ (Би Ти Ви, 8 май – бел. ред)

Че кампанията се е прехвърлила на раменете на Борисов ясно личи и от активността на пресслужбата на ГЕРБ – съобщенията за участията на председателя на предизборния щаб Цветан Цветанов в събития из страната, които в началото на април наброяваха по няколко дневно, в последните три седмици секнаха. Случайно или не, затишието съвпада с изявлението на Борисов от 2 май, че партийното бъдеще на Цветанов ще зависи от резултата на изборите. Според източници на „Дневник“ лидерът на ГЕРБ координира до някаква степен кампанията си и с коалиционните си партньори от „Обединените патриоти“, или поне с ВМРО.

Макар след оттеглянето си от парламента заради скандала с апартамента Цветан Цветанов да стои настрани от медиите, кампанията му продължава с пълна сила. Това показват съобщенията и снимките, които публикува по няколко пъти на ден във „Фейсбук“. Само за последните седем дни Цветанов се е отбелязал на събития в Златоград, с. Баните (Смолянско), Каленик, Ружинци и Бойница (Видинско), Видин, Мизия, Бяла Слатина, с. Търнава, Криводол, с. Згориград (Врачанско) и Враца.

Кандидатите на ГЕРБ за евродепутати обикалят страната с посланието, че Европа е близо до нас и може да влезе във всеки град и село. В четвъртък ГЕРБ направиха масова акция в Стара Загора, където 700 души се хванаха на хоро.

Завършващото събитие на ГЕРБ ще е на 19 май в Арена „Армеец“ с участието на Манфред Вебер, който е кандидатът на ЕНП за председател на Европейската комисия.

БСП демонстрира обединение

След вътрешнопартийното напрежение през март и бламирането на лидера Корнелия Нинова при подреждането на евродепутатската листа сега социалисти казват, че в левицата има привидно обединение за работа по кампанията. Гвоздеят на програмата са индивидуалните обиколки на кандидатите за евродепутати в страната.
Основната тема за социалистите, които вече от три месеца не участват в работата на парламента, обаче не са проблемите на Европейския съюз (ЕС) и т.нар. Визия на БСП за Европа, а „изобличаването“ на корупционни практики сред управляващите от ГЕРБ.

Левицата използва мотото „Справедливост сега“ и се фокусира върху вътрешнополитически теми, давайки ясен знак, че ако спечели на евровота на 26 май дори един глас повече от ГЕРБ, ще настоява за предсрочни парламентарни избори.

Корнелия Нинова откри кампанията на БСП на първомайски митинг.
Корнелия Нинова откри кампанията на БСП на първомайски митинг.

От публикации на сайта на БСП и в социалните мрежи се вижда, че най-често в големите градове и села в страната се появяват водачът на листата Елена Йончева и зам.-председателят на партията Деница Златева. Златева, която при тайния вот за подредба на листата бе изместена от трето на неизбираемото седмо място, се очаква да направи кампания за преференциален вот, който да й осигури място в Европарламента.

Изявите на петия в листата Сергей Станишев са видимо по-малко – според официалните съобщения последните срещи с избиратели на бившия лидер на БСП, който беше вкаран в списъка с кандидати пряко волята на Корнелия Нинова от вътрешнопартийната опозиция, са били в Пловдивско и в Лондон. Според източници от левицата причината обаче е, че той има дейна програма в качеството си на президент на Партията на европейските социалисти (ПЕС) и не може да пътува толкова активно по предизборни обиколки.

Новите лица Петър Витанов и Цветелина Пенкова често са заедно на предизборни обиколки из страната. Лидерът Корнелия Нинова също се включва в обиколките, като е била с Йончева в Кърджалийско.

Акцент в организираните от БСП събития по традиция са честванията на 9 май. С тезата, че без Ден на победата няма да има Ден на Европа, БСП отбеляза и двете събития в четвъртък в София.

Според източници от БСП кампанията на левицата ще продължи без големи събития и концерти.

ДПС – кампания без Пеевски

Традиционно ДПС провежда предизборната си кампания чрез обиколки из страната на т.нар. Централен лъч, в който са включени лидерът и водач на листата Мустафа Карадайъ и кандидати за евродепутати. Този път обиколката тръгна от Русе и вече е минала през Велико Търново, Асеновград, Хасково и др. От движението вече заявиха, че няма да участват в компроматна кампания, а ще говорят за европейските ценности.

Лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ позира за селфи с кандидатите за евродепутати преди да тръгнат на предизборна обиколка.
Лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ позира за селфи с кандидатите за евродепутати преди да тръгнат на предизборна обиколка.

Слоганът на ДПС е „Ние залагаме на младите“, а част от кандидатите са от младежката организация на партията. През изминалата седмица, например, млажедкото ДПС организира екоакция под наслов „Да засадим корените на демокрацията“, в рамките на която почиства паркове в Шумен.

Големият отсъстващ в кампанията на ДПС е вторият в листата на партията – Делян Пеевски. Засега няма данни собственикът на медии и депутат със само едно присъствие на заседание в този парламент, да се е появявал публично на предизборно събитие на партията си. Не е известно също дали ако има участия, те ще бъдат обявени. Самоопределящият се като „успял млад мъж“ обаче е в центъра на плаката за кампанията на движението. Официалната снимка на кандидатите за евродепутати е качена на фейсбук страницата на ДПС и на нея Пеевски е е до лидера Карадайъ (още по темата четете тук).

Плакатът с кандидатите за евродепутати на ДПС
Плакатът с кандидатите за евродепутати на ДПС

През изминалите десет дни Централната избирателна комисия, а впоследствие и Върховният административен съд последователно бяха сезирани с искане за проверка дали Пеевски отговаря на законовите изисквания за 6-месечна уседналост, за да се кандидатира на изборите. Сигналите дойдоха от сдружение „БОЕЦ“, което се позова на различни информации за това, че депутатът практически не живее в страната. И двете институции обаче отказаха проверки по същество с аргументира, че формалното изискване за постоянен и настоящ адрес в България е спазено и кандидатурата на Пеевски е приемлива.

ВМРО се хвали с „победи“

Макар да е част от управлението и да има вицепремиер – Красимир Каракачанов, ВМРО заложи в кампанията на опозиционна риторика и хвалби за какво са се „преборили“ представителите на партията. Като постижения се отчитат оттеглянето на стратегията за детето и приемането на първо четене на промените в Наказателния кодекс, които разширяват полето на неизбежната отбрана. През 1997 г. абсолютно същата поправка в кодекса беше отменена от Конституционния съд и това поставя под въпрос съдбата на текстовете вбъдеще, но развитието при всички положения ще е след като изборите са минали. Засега партийният сайт съобщава новината със заглавието: „Победа за ВМРО! Патриотите бранят българите от битовата престъпност“.

Водачът на листата на ВМРО Ангел Джамбазки и лидерът на партията Красимир Каракачанов при регистрацията на листата в ЦИК.
Водачът на листата на ВМРО Ангел Джамбазки и лидерът на партията Красимир Каракачанов при регистрацията на листата в ЦИК.

„Циганизацията“ другата тема, по която ВМРО е активна, особено във връзка с битови инциденти в различни части на страната. Водачът на листата на ВМРО – евродепутатът Ангел Джамбазки, акцентира на борбата с „третия пол“ и обещава да защитава националните интереси.

Предизборните прояви в страната са под акомпанимента на певеца Илия Луков и танцов състав „Мездра“. На срещите се говори какво е свършил Джамбазки за 5 г. в европарламента и излагане на предизборните тези на ВМРО. Те са ограничаване на миграцията, борбта срещу „двойните стандарти“ и „подмяната на традиционните ценностите“. Основната теза на кампанията е „Европа на отечествата“. ВМРО излязоха с призив всички партии да спрат с фалшивите новини и „придобиваща шизофренични параметри предизборна кампания“.

„Демократична България“: Милен Цветков в дигитално студио

„Демократична България“, която последователно залага на дигиталната кампания в социалните мрежи, поднесе изненада вчера като върна на екран популярния водещ Милен Цветков. Журналистът, чието предаване „Часът на Милен Цветков“ беше свалено от ефира на „Нова телевизия“ миналото лято, сега е водещ на предизборното студио на коалицията, което се излъчва във „Фейсбук“.

То е озаглавено „Избери страна в битката за България“ и е него се представят кандидатите на „Демократична България“ за евровота. „Нулевият“ епизод на „предаването“ беше излъчен на 8 май и включваше кратко предизборно интервю с председателя на „Да, България“ Христо Иванов.

Освен на традиционната предизборна кампания „лице в лице“ с обиколка на кандидатите в цялата страна и кампания на улицата, от „Демократична България“ ще заложат и на много активна дигитална кампания. Акцент ще бъде и набирането на застъпници за изборните секции. В последните дни от формацията се похвалиха и с брандиран автобус, с който обикалят за изявите си.

Водачът на листата на "Демократична България" Стефан Тафров пред брандирания автобус на формацията
Водачът на листата на „Демократична България“ Стефан Тафров пред брандирания автобус на формацията

Освен това ще бъде издаден специален вестник и сайт за европейските избори. „Демократична България“ ще информира избирателите за правата им, включително с интерактивна карта за секциите в чужбина, и онлайн съдържание.

„Демократична България“ има мобилно приложение за информиране и мобилизиране на членове и симпатизанти.

„Честност в политиката. Тишина в курортите“

„Честност в политиката. Тишина в курортите. Ограда с Турция. Защита на дребния бизнес“ е девизът, с който агитира от тази седмица лидерът на НФСБ Валери Сименов, който е води листата на „Патриоти за Валери Симеонов“. По-малко от половин година преди местните избори партията на бившия вицепремиер, също както и третият коалиционен партньор в „Обединените партриоти“ – „Атака“, поставя в кампанията за европейския вот вътрешнополитически акценти. Симеонов набляга на срещите с избиратели и афишира подкрепа от сдружения като Национално сдружение „Българската домашна ракия“, Национална асоциация „Българско Черноморие“, Национално сдружение „Защита собствениците на имоти“ и Сдружение „Обединен селски район“.

Партията на Волен Сидеров пък отново извади идеята за проверка на имуществото на социолозите и заплашва с разследване за корупцията сред гилдията.

И двете формации според „Алфа рисърч“ събират подкрепата на по 1.7% от решилите да гласуват и са далеч от прага за излъчване на депутат.

Уеб Дизайн и изработка на сайт от BULTAG

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Вашето име